دوربين DJI Osmo يا GoPro Karma

فروشگاه پروشات ارائه دهنده دوربين سوني, osmo, دوربين ورزشي, لنز و ...

دوربين DJI Osmo يا GoPro Karma

۱ بازديد

دوربين هاي اكشن محصولات خيلي خوبي هستند. اين ابزارهاي حرفه اي قابل حمل با دست، دوربين عكاسي را متعادل نگه داشته و باعث مي شوند تصاوير را با كيفيت بالا ضبط كنيد.DJI دستگاه تراز osmo خود را در سال 2015 و GoPro دستگاه خود را را اخيرا منتشر كرده اند كه هواپيماي دوربين بدون سرنشين Karma مي باشد.
ما هر دوي آنها را به كره جنوبي برده و مورد آزمايش قرار داديم.در آخر، هر دوي آنها كاركردي عالي داشته و تصاوير و ويدئوهاي با كيفيت ارائه دادند كه اغلب ظريف و چشم نواز بوده اند. برخي تفاوت هاي كليدي بين آنها موجود مي باشد كه ارزش خاصي ندارند و اغلب به اين دليل است كه DJI يك كمپاني سازنده هواپيماي دوربين بدون سرنشين و GoPro يك كمپاني سازنده دوربين عكاسي مي باشد.
قيمت هاي خريد دوربين  osmo  از 2270000 تومان شروع شده و شامل يك دوربين عكاسي مي باشد. گيره GoPro Karma نيز قيمتي در حدود 1136000 تا 3000000 تومان دارد كه مختص زماني است كه يك هواپيماي دوربين Karma نيز با آن همراه باشد و هيچ يك از مدل هاي اين شركت شامل دوربين نمي باشد. دوربين هاي سازگار GoPro Hero5 از 1136000 تومان شروع مي شود در حاليكه گيره Karma با نسل هاي قديمي Hero4 نقره اي و مشكي نيز كار مي كند.


دوربين osmo

 

پايداري و تعادل

هر دو مدل دوربين osmo و Karma داراي تنظيمات پايداري مشابه هستند و هر دوي آنها نتايج يكسان ارائه مي دهند. تفاوتي بين حالتي كه دوربين بر روي ماشين در حال مسابقه نصب شود يا فردي در حال اسكيت سواري از آن استفاده كند وجود ندارد و كيفيت ويدئوي توليد شده در هر حالت شفاف و واضح تر از حالتي است كه از دستگاه تراز استفاده نشود.با توجه به اين موضوع اين دو دستگاه بسيار مشابه هستند و هر دوي آنها كيفيتي مشابه آنچه كه در مورد آنها تبليغ مي شود دارند. در تست هاي انجام شده توسط ما تفاوتي جزئي در پايداري اين دو مدل مشاهده شده است.يكي از تفاوت ها در خصوص ماشه عكاسي آنها مي باشد. محصول توليدي دوربين osmo از يك دكمه در قسمت جلوي گيره كه اجازه قفل كردن دوربين در محل را به كاربر مي دهد. از آن به عنوان يك پايداركننده قدرتمند و يك ابزار قابل حمل براي ايجاد ويدئوهايي شفاف و با كيفيت ياد مي شود و در حاليكه گيره Karma ويژگي هاي مشابه دارد ولي به صورت ذكر شده در بالا كار نمي كند.

دوربين

DJI از مدل هاي مختلفي از osmo ارائه داده است كه در راس آنها مدل ورزشي با يك سنسور تصوير بزرگ بوده كه قابل مقايسه با بهترين مدل هاي دوربين هاي دستي در بازار مي باشد. مدلي تحت عنوان osmo Pro كه قيمتي معادل 7600000 تومان داشته و از سنسور ميكرو 3/4 بهره مي برد. ما osmo را آزمايش كرديم كه در حدود 2100000 تومان قيمت داشته و از سنسوري كوچكتر استفاده مي كند در حاليكه هنوز هم قابليت تصويربرداري با كيفيت 4K را دارا مي باشد.

گيره GoPro Karma از دوربين هاي GoPro استفاده مي كندو سازگار با دوربين هاي قديمي Hero4 به مانند نسل هاي جديد آنها از قبيل سري Hero5 مي باشد. اين دوربين ها در صدر ليست دوربين هاي GoPro قرار مي گيرند و با توجه به سايز آنها كيفيت ويدئوي فوق العاده اي ارائه مي دهند. اين مدل هاي GoPro همچنين گزينه و امكان تنظيم ويدئو را ايجاد مي كنند كه امكان هماهنگ سازي تعادل رنگ، دما و ساير موارد را به كاربر مي دهد. در آزمايش انجام شده توسط ما به اين نكته دست يافتيم كه osmo كمي شفاف تر و واضح تر از GoPro Hero5 مي باشد اما Hero5 تكامل رنگ طبيعي بيشتري دارد. در مقايسه نظير به نظير، ويدئوهاي ضبط شده با GoPro برتري محسوسي دارند اگرچه شايان ذكر است كه اخيرا DJI نسخه جديدي از osmo را عرضه كرده است كه كيفيتي بهتر با قيمتي كمي بيشتر را دارا مي باشد.

دستگاه تراز

به اين فكر كنيد كه چگونه مي توان از دوربين هاي GoPro استفاده كرد: نشانه گيري و عكسبرداري. براي يك مدت طولاني، دوربين هاي GoPro حتي نمايشگر تصوير هم نداشتند. كاربر تنها نياز به نشانه گيري به سوژه عكاسي دارد. اين همچنين دقيقا همان روشي است كه گيره هاي Karma مورد استفاده قرار مي گيرند.

گيره Karma تنها يك دستگاه تراز است در حاليكه osmo بيشتر يك سكوي عكسبرداري است. با استفاده از گيره Karma، كاربر مي تواند بر روي سوژه مورد نظر نشانه گذاري كرده و شروع به ضبط كند. بسته به نوع استفاده از دوربين، اين محصول يك صفحه نمايش در عقب براي تنظيم عكسبرداري دارد اما حتي با اين حال طراحي دستگاه تراز به گونه اي است كه ميدان ديد كاربر را تا اندازه اي در صورت استفاده از صفحات نمايش كوچك محدود مي كند.

گيره Karma كنترلي بر روي حركات دوربين ندارد و كاربران براي حركت دادن دوربين بايد گيره را حركت دهند. نتايج بدست آمده حركات ساده و ابتدائي مي باشد. osmo متفاوت از گيره Karma مي باشد. DJI يك دكمه كوچك شبيه به دسته بازي دارد كه مي تواند دوربين را حتي در صورت ثابت ماندن گيره حركت دهد.

نتيجه اين كار كنترل بهتر ويدئو مي باشد. آيا osmo را بر روي سه پايه نصب كرده ايد؟ اين دكمه كوچك به دوربين حتي در حال ثابت ماندن ساير اجزا اجازه حركت مي دهد. حتي يك دكمه براي تغيير سريع مد عكاسي و چرخش دوربين به حالت Selfie نيز وجود دارد كه باعث مي شود پشت دوربين به سمت كاربر چرخيده شود.

دكمه هاي گيره Karma از ماتريس نشانه گذاري و عكسبرداري خود بهره مي برند. بر روي اين دوربين تنها 4 دكمه وجود دارد كه شامل دكمه روشن/خاموش كردن دوربين مي باشد و يك فلاش بر روي گيره در پشت يك صفحه لاستيكي نصب شده است كه نشانگر اين است كه Karma مي تواند در برابر مقدار كمي آب نيز مقاومت كند. اما محصول شركت osmo ظرافت و شكنندگي بيشتري دارد.

صفحه نمايش

من از علايق شما خبري ندارم اما خودم ترجيح مي دهم كه از دوربيني استفاده كنم كه صفحه نمايش دارد. به هنگام استفاده از گيره GoPro Karma با سري نقره اي Hero4 و Hero5 كاربر مي تواند از يك صفحه نمايش براي قاب بندي مناسب عكس هاي خود استفاده كند. مدل هاي osmo اين قابليت را دارا نمي باشند و كاربر نياز به يك اپراتور براي وصل كردن گوشي هوشمند خود و نصب آن در طرفين نياز خواهند داشت.

به لحاظ تئوري داشتن يك صفحه نمايش براي دوربين عكاسي يك مزيت محسوب مي شود اما صفحه نمايش موجود در پشت مدل هاي GoPro بسيار كوچك بوده و به ندرت مورد استفاده قرار مي گيرند و طراحي دستگاه تراز به گونه اي است كه يكي از پايه ها را دقيقا در پشت صفحه نمايش قرار مي دهد كه يك طراحي عجيب بوده و از جذابيت آن مي كاهد. به منظور استفاده از گوشي هاي هوشمند با osmo ، كاربر بايد گوشي خود را از طريق اپليكيشن DJI به آن متصل كند كه يك فرآيند زمانبر بوده و پر زحمت مي باشد. پس در نتيجه آن، تلفن از طرفين دستگاه خارج مي شود و به سختي از آن آويزان است. اما براي استفاده از osmo نياز به گوشي همشمند خود نخواهيد داشت و در تمام طول روز مي توانيد به عكسبرداري با آن مشغول باشيد.

ويدئو ها بر روي يك كارت حافظه MicroSD و گوشي موبايل ذخيره مي شوند كه اين در صورتي امكان پذير است كه كاربر رسانه مربوطه را دانلود كند. در حاليكه اپليكيشن هاي DJI به كاربران osmo كنترل زيادي بر روي ويدئوها را مي دهد. اين اپليكيشن سرشار از تنظيمات ويدئويي و هماهنگي آن مي باشد و امكان انتقال داده از دوربين به گوشي را بسيار ساده و آسان كرده است.

پس در نتيجه كدام محصول بهتر است؟

مقايسه osmo و Karma دقيقا مشابه به مقايسه يك خودروي لوكس و اسپورت مي باشد. اين دو مورد در مقام مقايسه نمي گنجند. اين دو محصول براي دو قشر متفاوت از افراد مي باشنددر حاليكه قابليت هاي يكسان دارند.

اما با اين حال مقايسه بايد بين آنها انجام شود. DJI و GoPro دو نيروي قدرتمند در بازار و دنياي محصولات الكترونيكي هستند و osmo و Karma در اين بازار به رقابت خواهند پرداخت.

انتخاب بين osmo و Karma به خواسته و ترجيح خريدار وابسته است. با در نظر گرفتن همه موارد، قيمت تمام شده آنها مشابه مي باشد. اگر قصد استفاده از دوربين براي نصب بر روي دوچرخه براي تصويربرداري به هنگام كوهنوردي در كوهستان يا در پارك هاي آبي به هنگام بازي با كودكان را داريد از گيره هاي Karma استفاده كنيد.

اگر قصد تصويربرداري براي فيلم خود را داريد و كمتر در مصارفي مشابه فيلمبرداري در كوهنوردي از آن استفاده خواهيد كرد و به دنبال تصويربرداري هاي ظريف و شفاف هستيد مدل osmo را توصيه مي كنيم. البته هر دو دوربين عكاسي ، قادر به انجام هر دو كار هستند اما از آنجايي كه GoPro در شرايط سخت مقاومت بيشتري از خود نشان مي دهند بهتر است در شرايط دشوار مورد استفاده قرار بگيرند.

به طور مشابه اگر قاب بندي مناسب تصوير مد نظر شماست، osmo گزينه ي بهتري براي شما خواهند بود.
توجه كنيد كه من علاقه اي به مقايسه دو محصول بدون نتيجه گيري شفاف ندارم اما هر دو مدل DJI osmo و GoPro Karma داراي قطعات سخت افزاري با كيفيت مي باشند و فقط متفاوت هستند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.